söndag 11 oktober 2009

Krasch-pladask


... många tankar idag.

Fick sorgsna och uppgivna kommentarer på facebook nyss. Min kära svägerska har ögonen tårfyllda efter en hårddisk-krasch. Förstår faktiskt precis hur hon känner sig nu efter att själv ha haft två krascher på kort tid.

Tänk vad beroende vi är idag av datorer. Stora delar av våra liv ligger på de där manickerna och hotas ständigt av att försvinna för gott. Vilket vansinne.

Vi har bättre säkerhet nu, men man kan aldrig gå säker. En krasch kan ju komma precis närsom.

Har lämnat tankarna på julmys ett tag och funderar på hur livet skulle te sig utan datorer. Kanske skulle fotoalbumen åter vara fulla av bilder och skrivkrampen i handen ett faktum. Jag vet inte. Men vi är inte längre där idag. Allt lägger vi in i datorn. Kunskapen om det mesta får vi efter några snabba knapptryckningar. Stress, stress, stress, snabb information, snabba lösningar.

Usch, får ont i magen bara jag tänker på det. Mina tankar behöver tid för att ta form.Säkert era också. Kanske därför så många av oss idag går in i betongväggen.

Ta ett djupt andetag. Andas... Stäng av datorn idag. Njut av livet.
Ja, det ska jag göra.


2 kommentarer:

  1. Tack för dina fina tankar, min kära svägerska, fd kollega, god och nära vän samt "lillesyster".
    Ja, denna gång kommer jag tänkta både en och två gånger på vad man spara på datorn. Minnen är för livet, datorer är maskiner med minnen och dokument som lätt kan försvinna i ett ryck. Kanske börja med dator begravningar?

    SvaraRadera
  2. Ja, datorbegravning. Jag kan hålla en tyst minut här hemma idag . Undrar hur en sådan begravningsplats skulle kunna se ut? Den skulle ju fyllas fortare än en kyrkogård, med tanke på antalet kraschade datorer. Kan tålas att tänka på. Kanske.

    SvaraRadera