söndag 11 oktober 2009

Jul, jul, strålande jul

... det är konstigt. Vaknade upp med en otroligt stark längtan efter jul.

Det är oktober.

Sitter i mitt pusselrum (ja, jag har äran att ha ett stort hus med många rum) och funderar på vad som komma skall. En julängel? En tomte? Adventssljusstakar?

Jag kan förnimma den goda doften av gran och varm glögg. Nybakade pepparkakor. Jag kan höra de tidigare så irriterande julklassikerna skråla ur högtalarna. Och jag njuter.

Det är inte klokt. Vanligtvis brukar jag le mot de stackare som börjar julskyltningen nu, som planerar julklappsinköp och som på stressdarrande ben dekorerar sitt hem med diverse pynt.

Julkänslor i oktober? Tidigare år har vi varit ute i sista minuten med allt. Vi bodde i ett renoveringsobjekt tidigare. Jag antar, eller snarare vet, att Arga Snickaren gärna skulle vilja sätta tänderna i oss och vårt skal till hus. Men i år är det annorlunda. Vi har köpt ett ny-gammalt hus. Det är ett hus uppfört 1950, men de tidigare ägarna har renoverat det till nästintill toppskick. Sedan skiljde de sig. En klassiker.

Vi köpte nytt hus och gifte oss.

Kanske är det pga att jag trivs så otroligt mycket i vårt nya hem som gör att jag faktiskt kan se ett vackert juldekorerat hus framför mig? Ett varmt hem. En längtan. Ett pirr som sprider sig i magregionen.

Och bäst av allt; jag skäms inte för att erkänna det;

Jag är en sån där.

2 kommentarer:

  1. Jag vet precis hur du känner dig gällande att pyssla inför jul redan i oktober. Har redan börjat beställa julstämplar, för kommande julkort och juletiketter. Har redan lite men tänkte köpa på mig några nya. Kanske en pyssel kväll där jag kommer över med mina stämplar? Och lite vin därtill?

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag låter som en otroligt bra idé! Pyssel, vin och god mat.

    SvaraRadera